A csecsemők és kisgyermekek Neuro-hidroterápiája (NHT) nemzetközileg elismert program, amelyet a Gézengúz Alapítvány orvosigazgatója, dr. Schultheisz Judit dolgozott ki. Míg a legkisebbek terápiája 16-20 hetes korukig a kádban történik, Várhatóan öt hónapos kortól egyéni vagy csoportos formában, medencében történő foglalkozásokon (NHT 2.) vesznek részt a családok az orvosi diagnózistól és a gyermek fejlődésétől, idegrendszeri érettségétől függően.
Ez már az akaratlagos mozgások és a tudatos légzésszabályozás kialakulásának időszaka. A terápia stimulálja a vesztibuláris és szomatoszenzoros rendszert, így erőteljes visszacsatolást biztosítva segíti a központi idegrendszer szabályozó működését a létrejövő mozgás pontosításában, finomításában, a testtartás javításában.
A vízhez való teljes adaptáció részeként a terápia része a merülés is, amely lehetővé teszi a víz alatti mozgást, a hely- és helyzetváltoztatást, manipulációt. Így a gyermek és a szülő is a legteljesebb biztonságban, komfortosan érzi magát a vízben, és a lehető legnagyobb mozgásszabadságot biztosítjuk a gyermekeknek a tapasztalatszerzéshez, a mozgató és érzékelő szervek összehangolásához.
A foglalkozások célja az idegrendszeri érés támogatása, a mozgáskoordináció és az egyensúly fejlesztése a gyermek korának, érdeklődésének megfelelő játékos formában. A Neuro-hidroterápiás célokat szolgálják a programba illesztett eszközök is, többek között a Huple®, nemzetközi szabadalommal védett mozgás- és koordinációfejlesztő orvostechnikai eszköz, amelynek lehetőséget ad az irányított gyakorlatok mellett a gyermek önálló mozgásos kezdeményezéseire is.
A közös játék a szülő-gyermek kapcsolatot is erősíti és elősegíti a gyermek szocializációját.
A vízhez szoktató időszak után a gyermekek szüleikkel közösen életkoruknak és tudásszintjüknek megfelelő csoportokba vagy egyéni foglalkozásra járnak, majd a terápia óvodás korban diagnózistól, állapottól és egyéni szükségletektől függően úszás előkészítő foglalkozásként, gyógyfürdő ellátásként, gyógyúszásként folytatódik.
A korai örömteli élmények iskoláskorra alapot adnak a vízi sportokra való átvezetésre, amelyeknek nagyon fontos szerepük van az esetleges maradványtünetek esetén a terápiás eredmények fenntartásában.