A Gézengúz Alapítvány ellátási palettáját színesítve az idegrendszerileg érintett, eltérő fejlődésmenetű gyermekek összetett kezelése részeként új terápiás egységként vezettük be a dinamikus szenzoros integrációs terápiát (DSZIT) tornatermi és hidroterápiás közegben. Főként a volt koraszülött, az idegrendszeri fejlődésben megkésett, figyelem- és tanulási nehézségekkel küzdő, beszédfejlődésükben megkésett, túlérzékeny vagy éppen hyposenzitív, csetlő-botló, magatartási zavarokkal küzdő gyermekek hatékony kezelésére nyújt lehetőséget. A vízben végzett terápia ötvözi a DSZIT idegrendszerre gyakorolt fejlesztő hatását és a vízi közeget, ami a mozgáskorrekció lehetőségén túl maga is szenzoros élményt nyújt. Célja, hogy képessé tegye a gyermeket a megfelelő, adaptív válaszok kivitelezésére, ezáltal emelve az agyi mechanizmusok szervezettségi szintjét, a neuronális integrációt.
Csoportos és egyéni terápiás foglalkozásaink a gyermek érintettségétől, egyéni igényeitől függően szárazföldön, vízen vagy kombinált helyszíneken zajlanak.
A szenzoros integráció egy olyan neurológiai folyamat, amely a test és a környezet ingereit, érzeteit rendezi, és lehetővé teszi, hogy az aktuális helyzetnek megfelelően használjuk a testünket.
Az idegrendszerünk nem csak az érzékelés öt területét, azaz a látást, hallást, szaglást, ízlelést és tapintást használja, de a mozgást, nehézségi erőt és a testhelyzetet is érzékeli.
A dinamikus szenzoros integrációs terápia (DSZIT) során a gyerekek a bizonyos területeken éretlen vagy nem kellően differenciáltan működő idegrendszert szakember irányításával, de saját aktív részvételükkel, önszántukból fejlesztik. Ez egy változatos, sokszínű tevékenységet felkínáló, örömet okozó játékfolyamat, amely izgalmas lehetőségeket nyújt és sokféle tevékenységet kínál fel.
Eszközei izgalmas, nagy méretű, színes játékok, azaz olyan játékszerek, amelyek az vesztibuláris és taktilis rendszer számára nyújtanak ingereket.
A terápia az agy rendező funkciójának megsegítésére szolgál úgy, hogy a terapeuta teljes testet igénybe vevő aktivitást kínál, és erősíti a tapasztalatokat, olyan szituációkat teremt, ahol a gyermek a lehetőség szerint a „megfelelő reakciót” alkalmazza.
A foglalkozások hatással vannak a gyermek önbizalmára, koncentrációjára is, mivel önmaga kezdeményezi a cselekvést, tervezi és találja meg a variációkat. Szociális készségei is fejlődnek, emellett örömmel tölti el a mozgás.