A vizsgálat magában foglal egy 90 perces pszichológiai felmérést, melynek során az anamnesztikus adtok kikérdezése után általános felmérés történik az intelligenciastruktúra feltérképezése céljából, majd a figyelem és az ábrázolótevékenység területeit vizsgálják nemzetközi sztenderdizált tesztek segítségével. Ezután két külön alkalommal 60-60 percben egyéb részképességek felmérése történik: egyrészt az iskolára készülő kisgyermek mozgás-összerendezésének vizsgálata alapozó mozgásvizsgálat segítségével, majd az iskolai beválást előrejelző képességvizsgálat. A vizsgálatot végző szakemberek javasolhatnak még egy kiegészítő logopédiai felmérést, melyen a gyermek beszédészlelésének, beszédmegértésének, verbális kifejező képességeinek részletes vizsgálata történik.
A vizsgálatokon a gyermek többnyire egyedül vesz részt, az egyes felmérések végén és az utolsó vizsgálat után összegezve is tájékoztatják a szülőket a gyermekek iskolai beváláshoz szükséges képességeinek szintjéről, meghatározzák az iskolakezdés alkalmas időpontját és szükség esetén a fejlesztés módját és irányát, például iskola-előkészítő csoportos foglalkozások vagy egyéni gyógypedagógiai terápiák.